سرگرمی و تکنولوژی
.:: Your Adversing Here ::.
 

اگر به تاریخ آفریقا نگاه کنیم،

 

اگر به تاریخ آفریقا نگاه کنیم،

قدیمیترین شئ ریاضی از 35000 سال پیش از میلاد در سوازیلند کشف شده.

قدیمیترین مثال حساب از 6000 سال پیش از میلاد در زئیر کشف شده.

هرم عظیم گیزا که یک شاهکار مهندسی است، حوالی سال 2650 پیش از میلاد در مصر ساخته شده.

پاپیروس مصری 4000 ساله معروف به مسکو ، حاوی مطالبی از هندسه است.


لازم به اشاره است که، یونانیان نیز مبانی ریاضی را از بابلیان به ارث برده‌اند.

 

ریاضیات مدون در حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح ، توسط بابلیان بوجود آمد .
در آن زمان بابلیان نتایج جبر مقدماتی را یکجا جمع کردند.

اما ریاضیات به مفهوم واقعی و امروزی آن ، در سرزمین یونان و در قرنهای 4 و 5 قبل از میلاد ایجاد شد.

 

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • متن سرود زیبای ای ایران ای مرز پر گهر

    ای ایران ای مرز پر گهر/ ای خاکت سرچشمه هنر
    دور از تو اندیشه بدان/ پاینده مانی تو جاودان
    ای دشمن ار تو سنگ خاره ای من آهنم / جان من فدای خاک پاک میهنم
    مهر تو چون شد پیشه ام / دور از تو نیست اندیشه ام
    در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما / پاینده باد خاک ایران ما
    سنگ کوهت در و گوهر است / خاک دشتت بهتر از زر است
    مهرت از دل کی برون کنم / برگو بی مهر تو چون کنم



    تا گردش جهان و دور آسمان به پاست/ نور ایزدی همیشه رهنمای ماست
    مهر تو چون شد پیشه ام / دور از تو نیست اندیشه ام
    در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما/ پاینده باد خاک ایران ما
    ایران ای خُرم بهشت من/ روشن از تو سرنوشت من
    گر آتش بارَد به پیکرم / جز مهرت در دل نپرورم
    از آب و خاک و مهر تو سرشته شد گِلم / مهر اگر برون رَوَد گلی شود دلم
    مهر تو چون شد پیشه ام / دور از تو نیست اندیشه ام
    در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما /  پاینده باد خاک ایران ما

    ایران...ایران...ایران...

     

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • زندگي نامه استاد راغب مصطفى غلوش‏

     

    «زندگي نامه استاد راغب مصطفى غلوش‏»

    از جمله استادان خوش‏الحان بوستان قرآن كريم، شيخ «راغب مصطفى غلوش‏» است كه مشتاقان قرائت اين كتاب مقدس، لحن او را سرمشق خود قرار مى‏دهند. استاد غلوش در سال 1317 هجرى شمسى در روستاى «برما» واقع در استان غربى كشور مصر - طنطا به دنيا آمد. وى همانند ديگر استادان اين كلام مقدس، متعلق به خانواده‏اى بود كه همگى از قاريان ممتاز كشور مصر بوده‏اند. پدرش او را در طفوليت‏ براى تعليم و حفظ قرآن كريم به شيخ «عبدالغنى الشرقاوى‏» سپرد. او سپس به نزد شيخ «ابراهيم الطبهيلى‏» روى آورد و در سنين نوجوانى كل قرآن را حفظ كرد. آنگاه براى تكميل دوره قرائت، به موسسه الاحمدى طنطا رفته از محضر استاد شيخ «ابراهيم سلام » كسب فيض كرد. از سن شانزده سالگى، در محافل مختلف به تلاوت قرآن مشغول بود و در سن 24 سالگى، رسما قرائت قرآن كريم را در راديو و تلويزيون مصر آغاز كرد - شايد بتوان گفت اين سن در ميان قاريان كشور مصر كمترين سن است - بعد از اين تاريخ بنا به دعوتهاى مكرر مردم در تمامى شهرهاى مصر به تلاوت قرآن پرداخت.
    امروزه استاد غلوش بطور مستمر، در مساجد متعددى به تلاوت قرآن مى‏پردازد كه از آن جمله مسجد ابراهيم الدسوقى، مسجد ابا عبدالله الحسين عليه السلام، مسجد سيده زينب عليها السلام و مسجد امام الشافعى است.
    استاد در همه حال حق تلاوت را رعايت مى‏كند. به همين دليل جميع قراء ممتاز مصر، قرائت او را در سطحى بسيار بالا و صوتش را لطفى از جانب پروردگار متعال مى‏دانند.
    در رابطه با سبك استاد غلوش، بايد گفت كه ايشان تا مدتها مقلد استاد مصطفى اسماعيل بوده است; تا آنجا كه شايد بسختى بتوان صوت آن دو را از يكديگر تميز داد. اما پس از ورود به صدا و سيما، بنا بر سفارش بسيارى از بزرگان، سبكى خاص براى خود در پيش گرفت; گرچه هنوز از تلاوتهاى او بوى قرائت مصطفى اسماعيل برمى‏خيزد و بر مشام جان مى‏نشيند.
    از جمله قاريان و استادانى كه شيخ غلوش با آنها در ارتباط بود، مى‏توان به «طبلاوى‏»، «حصان‏»، «شعيشع‏»، «شبيب‏» و «بسيونى‏» اشاره كرد.
    در زمينه سفرهاى استاد غلوش بايد گفت كه ايشان به بسيارى از كشورهاى دنيا، از جمله كشورهاى اروپايى، آسيايى و آفريقايى سفر كرده و با اساتيدى چون «خليل‏الحصرى‏»،«مصطفى‏اسماعيل‏»، «منشاوى‏»، «نصيرالدين طوبار» و «بسيونى‏» همراه بوده است.
    ايشان در نقل خاطرات خود از سفر با شيخ «طوبار» مى‏گويد:
    در مسافرتى كه با مرحوم «طوبار» در ماه ربيع‏الاول به برخى از كشورهاى اروپايى داشتيم، در فرانسه و لندن و سپس در آمريكا و كانادا به تلاوت قرآن پرداختيم. در اين مجالس و محافل تعدادى از شنوندگان مسيحى بودند كه پس از استماع تلاوت قرآن، 25 نفر از آنان مسلمان شدند. اين عده با رئيس مركز اسلامى، «محمد رئوف‏» تماس گرفته، اظهار داشتند كه با شنيدن تلاوت قرآن، مسلمان شده‏اند.
    استاد راغب مصطفى غلوش از خاطرات سفر خود به ايران مى‏گويد:
    «بواقع تا كنون چنين صحنه‏اى را از احساس و هيجان مردم نديده بودم. حقيقتاًً صحنه مباركى بود; در حالى كه انظار و قلوب مردم متوجه قرآن بود ، نشسته بودند و گوش مى‏كردند... .
    همه آنها شيوه‏هاى خواندن قرآن را مى‏دانند و اين از فضل خداست. من آينده خوبى را براى قاريان ايرانى پيش‏بينى مى‏كنم ، چون آنها از لحاظ لحن و تجويد بسيار دقيق و موفق هستند.»
    استاد غلوش، آثار بسيارى از تلاوت تحقيق را به جامعه مسلمين تقديم كرده‏است; از جمله تلاوت سوره‏هاى: رحمن، حاقه، احزاب، نساء، زخرف و ابراهيم.

     

     

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • زندگی نامه کریستیانو رونالدو

    کریستیانو رونالدو دوس سانتوز آویرو که بیشتر به نام کریستیانو رونالدو معروف است در 5 ژانویه 1985 در مَدیرای پرتغال متولد شد.قد وی 185 سانتیمتر است.وی دارای یک برادر بزرگتر به نام هوگو و دو خواهر بزرگتر از خود به نام های الما و لیلیانا است.فوتبالش را از سه سالگی آغاز کرد و در سن شش سالگی به مدرسه فوتبال رفت.اولین باشگاهی که او در آن بازی کرد باشگاه آماتور آندورینها بود جاییکه پدرش آن را اداره می کرد هنگامیکه رونالدو 8 سالش بود.هنگامیکه به سن 10 سال رسید دو باشگاه مطرح شهر مدیرا به نام های سی.اس ماریتیمو و سی.دی ناسیونال خواهان وی شدند که سرانجام وی به عضوین ناسیونال در آمد.در دوران بچگی تیم مورد علاقه ی او بنفیکا بود در حالیکه در سال 2001 تا سال 2003 به عضویت تیم رقیب بنفیکا یعنی اسپورتینگ لیسبون در آمد.رونالدو در اسپورتینگ رشد کرد و اولین بازیکن تاریخ این باشگاه شد که برای تیم های زیر 16 سال ، زیر 17 سال و زیر 18 سال این باشگاه بازیکن ساز بازی کرده است.هنگامیکه وی برای تیم بزرگسالان اسپورتینگ بازی کرد در همان آغاز کار در برابر موریرنس دو گل به ثمر رساند.اولین باشگاه بزرگی که او را در نظر گرفت باشگاه لیورپول بود که البته به دلیل کوچک بودن و 16 سال بیشتر سن نداشتن او را نپذیرفتند! اما در تابستان سال 2003 الکس فرگوسن کریس را با قراردادی 12.24 میلیون یورویی به منچستر آورد و وی اسپورتینگ را که با سن کمش 25 بازی برای آن انجام داده بود و سه گل به ثمر رسانده بود را ترک کرد.اگرچه رونالدو شماره ی 28 را تقاضا کرد که در اسپورتینگ می پوشید اما شماره 7 را برتن کرد.شماره ای که قبلاً بر تن بزرگانی چون جورج بست ، بریان رابسون ، اریک کانتونا و دیوید بکهام بود!

     

    در سال 2003 به تیم ملی پرتغال دعوت شد و نشان داد که در تیم ملی نیز چهره ای موفق است. در انجام مسابقات انتخابی جام جهانی 2006 هنگامیکه پرتغال در برابر روسیه در حال بازی بود پدرش به نام دنیس آویرو در 7 سپتامبر 2005 از دنیا رفت. و وی پس از این اتفاق داربی شهر منچستر در برابر منچستر سیتی را از دست داد.

    رونالدو اولین حضورش را برای منچستر که 60 دقیقه بود در برابر بولتون در ورزشگاه اولد ترافورد شهر منچستر انجام داد.که آن بازی با حساب 4 بر صفر به نفع منچستر به پایان رسید.در 29 اکتبر 2005 رونالدو اولین گل لیگ برتری خود که مصادف با هزارمین گل لیگ برتری منچستر یونایتد بود را در برابر میدلزبورو به ثمر رساند که البته آن بازی با حساب 4 بر 1 به نفع میدلزبورو به پایان رسید و گل خوش یمنی نبود.

    رونالدو توانایی بازی با هر دو پا را دارد و در تمام مناطق جلو از جمله چپ ، راست ، وسط می تواند بازی کند.مهارت او با بازی با توپ و پا عوض کردن ها و شوت های محکم دیدنی و دریبل های سرعتی و توانایی سر زدن او کم نظیر است و هر مدافعی را در مواجهه با او دچار مشکل می کند و می تواند هر خط دفاعی را بهم بزند.

    افتخارت با منچستر

    قهرمانی در لیگ برتر انگلیس در فصل 2007-2006

    قهرمانی در جام حذفی انگلیس در سال 2004

    نایب قهرمانی در جام حذفی انگلیس در فصل 2006-2005 و 2007-2006

     

    افتخارات ملی

    عنوان چهارمی با تیم ملی پرتغال در جام جهانی 2006 آلمان

     

    افتخارات فردی

    بهترین بازیکن پرتغال در سال 2007

    انتخاب در تیم منتخب باشگاه های انگلیس در فصل های 2006-2005 و 2007-2006

    بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلیس در فصل 2007-2006

    بهترین بازیکن ماه لیگ برتر انگلیس در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2006

    انتخاب در تیم منتخب یوفا در 2004

    عنوان سومین بازیکن برتر جهان در سال 2007 بعد از کاکا و لیونل مسی

     

     

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • زندگی نامه لیونل مسی

    ليونل آندره مسي 24 ژوئن سال 1987 در شهر روساريو آرژانتين ديده به جهان گشود.‌‌‌وي عضو تيم ملي بزرگسالان آرژانتين و تيم بارسلونا اسپانيا است. بسياري از مطبوعات به وي لقب مارادوناي جديد داده‌اند. لقب وي که توسط خودش انتخاب شده "جانشين" است.‌‌ليونل در سن 5 سالگي بازي را در تيم گراندولي آغاز کرد. تيمي که پدرش به عنوان مربي در آن جا مشغول به کار بود. در سال 1995 مسي به تيم نيوولز اولدبويز آرژانتين پيوست.

    وي 11 ‌‌سال داشت که پزشکان تشخيص دادند دچار کمبود هورمون رشد است.‌‌‌باشگاه ريور پلاته علاقه خود را براي به خدمت گرفتن مسي نشان داد اما آنها پول کافي براي خرج معالجه وي نداشتند. کارلوس ريساچ مدير ورزشي باشگاه بارسلونا اسپانيا، از استعداد بي‌ظير مسي آگاه شد. ريساچ پس از تماشاي بازي وي به نمايندگي از باشگاه بارسلونا با مسي قراردادي امضا کرد.‌‌آنها پيشنهاد کردند تمام مخارج پزشکي ليونل را قبول مي‌کنند به شرطي که وي براي شروع زندگي جديد به اسپانيا نقل مکان کند. خانواده مسي نيز به همراه اين بازيکن جوان به اروپا منتقل شدند و ليونل کارش را در تيم جوانان بارسلونا آغاز کرد.

    جانشين به زودي توانست در ترکيب تيم دوم بارسلونا جايگاه ثابتي به دست آورد. در آن فصل وي رکورد جالبي برجاي گذاشت. ميانگين بيش از يک گل در هر بازي. مسي در آن فصل توانست در 30 بازي 37 گل به ثمر برساند.‌‌‌‌ ‌ليونل مسي در اکتبر 2004 توانست اولين بازي رسمي‌اش را براي بارسلونا برابر اسپانيول انجام دهد. با اين بازي وي عنوان سومين بازيکن جوان تاريخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

    زماني که در تاريخ 1 ‌‌مي 2005 مسي توانست اولين گل رسمي‌اش را براي بارسا در مقابل تيم الباسته بالومپايه به ثمر برساند تنها 17 سال و 10 ماه و 7 روز سن داشت. وي با اين گل توانست خود را به عنوان جوان‌ترين گلزن بارسلونا در لا ليگا مطرح کند.‌‌‌‌به مسي اين شانس را دادند تا بتواند به عضويت تيم ملي اسپانيا دربيايد اما وي اين پيشنهاد را رد کرد. در‌‌‌‌ژوئن سال 2004 مسي در بازي دوستانه بين دو تيم فوتبال زير 20 ‌‌ساله‌هاي آرژانتين و پاراگوئه به ميدان رفت.‌‌‌در ژوئن 2005 توانست همراه با تيم زير 20 ساله‌هاي آرژانتين به مقام قهرماني مسابقات جام جهاني جوانان دست يابد.‌‌ليونل با زدن ? گل کفش طلايي مسابقات و توپ طلايي بهترين بازيکن تورنمنت را نيز تصاحب کرد. با وجود اين که ليونل بسيار جوان بود هميشه وي را با ديگو مارادونا مقايسه مي‌کردند.

     

    در تاريخ 27 ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جديدي با مسي تا سال 2010 منعقد کرد. در اين قرارداد يک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تيمي مي‌تواند با پرداخت مبلغ 150 ميليون يورو، مسي را به خدمت بگيرد. اين مبلغ 30 ميليون يورو بيشتر از مبلغ فروش رونالدينيو است.‌‌در سال 2005 خوزه پکرمن، ليونل مسي را به تيم ملي بزرگسالان آرژانتين دعوت کرد. وي اولين بازي‌اش را برابر مجارستان انجام داد. مسي در دقيقه 63 وارد ميدان شد اما به فاصله 40 ثانيه از زمين مسابقه اخراج شد. پس از اين مسابقه، مسي اولين بازي واقعي خود را براي تيم ملي آرژانتين برابر پاراگوئه انجام داد.‌‌

    وي اولين بازي خود را در جام باشگاه‌هاي اروپا در تاريخ 27 سپتامبر و در برابر اودينسه انجام دهد. در دسامبر همان سال روزنامه ايتاليايي توتو اسپورت جايزه پسر طلايي 2005 را که به بهترين بازيکن زير 21 سال اروپا داده مي‌شود، به ليونل مسي داد. جانشين توانست بالاتر از وين روني، لوکاس پودولسکي و کريستيانو رونالدو قرار بگيرد.‌‌مصدوميت شديد باعث شد مسي به‌‌‌مدت دو‌‌‌ماه از کليه فعاليت‌هاي ورزشي دور بماند. به‌‌‌خاطر اين مصدوميت حضور وي در جام جهاني 2006 در هاله‌اي از ابهام فرو‌‌رفت. با اين وجود نام ليونل مسي را به عنوان بازيکن تيم‌‌‌ملي آرژانتين براي حضور در جام جهاني تحويل مقامات برگزاري مسابقات دادند. ‌‌مسي پس از روماريو (فصل 93-94) اولين بازيکن بارسلونا بود که توانست در معروف‌ترين دربي اسپانيا هت تريک کند.

    در اين فصل مسي گلي به ثمر رساند که همگان دوباره وي را با مارادونا مقايسه کردند. جانشين همانند مارادونا در بازي با انگلستان توپ را دريافت کرد، 62 متر با توپ حرکت کرده 6 نفر از بازيکنان حــريــف را پـشــت ســر گــذاشــت و دروازه خـتافه را گـشود.‌ ‌‌تمام‌‌‌کارشناسان ورزشي جهان اين گل را مشابه گل قرن مارادونا دانسته و پس از اين گل، مطبوعات اسپانيا به وي لقب "مسيدونا" دادند.‌‌ليونل مسي در فصل 2007-2008 توانست در يک هفته 5 گل به ثمر برساند تا تيم بارسا به صدر جدول رده‌بندي صعود کرده و خودش نيز يک شروع رويايي را تجربه کند. فرانتس بکن بائر و يوهان کرايف ستارگان سابق جهان فوتبال، از لئو به عنوان بهترين بازيکن جهان نام برده‌اند.

     

     

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • کریستف کلمب که بود؟

    «کلمب» گرد بودن زمین را کشف کرد!

    به گفته محققان، اشتباه نخست مردم قاره آمریکا که به باورهای غلط آنها انجامیده، آن است که کلمب،‌ گرد بودن زمین را کشف کرد! در این صورت، باید گفت «کلمب» بسیار دیر رسیده بود! ریاضیدانان یونان باستان پیش از آن ثابت کرده بودند زمین مسطح نبوده و گرد است. فیثاغورث در قرن ششم قبل از میلاد این ایده را مطرح کرد. ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد نیز یک گواه فیزیکی، مانند سایه زمین بر روی ماه و انحنای زمین که توسط تمام ملوانان در زمان نزدیکی به خشکی شناخته شده، ارائه کرد. در قرن سوم قبل از میلاد «اراتوستن» توانست شکل و محیط زمین را با هندسه پایه نشان دهد.

    «کلمب» که یک فرد خودآموخته بوده، محیط زمین را بسیار دست کم می‌گرفت. وی همچنین بر این تصور بود که اروپا از اندازه واقعی آن بزرگتر بوده و ژاپن در فاصله زیادی از ساحل چین قرار دارد. به همین دلایل وی بر این تصور بود که با سفر به سمت غرب، به آسیا خواهد رسید.

    «کلمب» قاره آمریکا را کشف کرد؟

    شاید بتوان وجود میلیونها انسان ساکن قاره امریکا و نیز موضوع کشف این قاره قبل از «کلمب»، همچنین سفر «لیف اریکسون»، کاوشگر اسکاندیناویایی که 500 سال قبل از «کلمب» به گرین‌لند و کانادا وارد شده بود را نادید گرفت، اما حتی اگر کریستف کلمب را کاشف آمریکا بدانیم، خود از آن بی‌خبر بوده است. وی تا زمان مرگ از سفر خود به آسیا صحبت می‌کرد. «کلمب» در حقیقت، ابتدا به شناسایی مجمع‌الجزایر «باهاماس» و سپس جایی که اکنون به شکل کشورهای هائیتی و دومنیکن در آمده، پرداخته بود. وی سپس به سوی آمریکای جنوبی رفته و هیچ گاه با آنچه امروزه ایالات متحده امریکا نامیده می‌شود، روبه‌رو نشد.

    پس دلیل جشن گرفتن آمریکایی‌ها برای کسی که تصور ورد به آسیا را به جای امریکا داشته، چیست؟ به این دلیل که آمریکای قدیم در آن زمان در حال جنگ با انگلیس بود و نه اسپانیا؛ و «جان کابوت» در آن زمان موفق به کشف بخشهایی از مناطق انگلیسی‌ها در این قاره جدید در سال 1497 شد که راه را برای استعمار بیشتر آمریکای شمالی توسط انگلیس هموار کرد. از این رو استعمارگران آمریکایی در عوض «کابوت» ، «کلمب» را به عنوان قهرمان خود مطرح کردند.

    معرفی بیماری «سفلیس» به اروپا توسط «کلمب»؟!

    این مسأله به شدت مورد بحث است. سفلیس در آمریکا پیش از ورود کلمب وجود داشته و بروز آن در اروپا برای حدود یک قرن ادامه داشته است. یونانیان باستان، زخمهای این بیماری را مشابه سفلیس توصیف کرده‌اند. شاید در اثر تصادف، شیوع سفلیس در ناپل در سال 1494 در زمان هجوم فرانسه و دو سال پس از بازگشت کلمب اتفاق افتاده بود؛ اما گذشته از تعریف زخمهای سفلیس مانند، توسط بقراط، بسیاری از محققان بر این باورند که یک موج از بیماری سفلیس در قرن سیزدهم میلادی در میان راهبان آگوستین در یک بندر انگلیسی زبان «کینگستون» وجود داشته است. این شهر ساحلی پذیرای تعداد زیادی از ملوانان بوده که مناطق مختلف به آن وارد می‌شدند. تحلیل و بررسی استخوانهای ساکنان بیمار این شهر نشان داده که این بیماری پیش از سفر کلمب رواج داشته است.

    «کلمب» در فقر و ناشناس مرد!

    «کریستف کلمب» در زمان مرگ که در سال 1506 و در سن 54 سالگی وی در اسپانیا رخ داد، ثروت چندانی نداشت؛ اما فقیر نیز محسوب نمی‌شد. وی از لحاظ اقتصادی، زندگی راحتی داشت؛ گرچه از بیماری آرتروز رنج می‌برد.

    کار قابل توجه «کلمب» چه بود؟

    بر پایه این گزارش، با وجود تمام موارد اشتباه گفته شده درباره کلمب، وی اما به افزایش دانش بشر در مورد بادهای تجاری کمک شایانی کرد؛ بادهای تجاری به بادهای شرقی عرض جغرافیایی پایین‌تر که وارد کارائیب شده و بادهای غربی عرض جغرافیایی بالاتر که می‌تواند یک کشتی را به اروپای غربی بازگرداند، گفته می‌شوند.

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,
  • ارشمیدس که بود؟

    ارشمیدس

     

    ارشمیدس (Archimedes) از بزرگترین ریاضی دانان همه اعصار و به یقین بزرگترین آنها در عهد عتیق از اهالی شهر یونانی سیراکیوز واقع در جزیره سیسیل بود. وی در حدود سال 287 قبل از میلاد به دنیا آمد و در زمان غارت سیراکیوز به دست رومیان در سال 212 قبل از میلاد در گذشت.

    ارشمیدس پسر یک منجم بود و بخش قابل توجهی از زندگی خود را در مصر و نیز دانشگاه اسکندریه گذراند. مورخین رومی داستانهای بسیار جالبی را به او نسبت می دهند در این میان از همه آشنا تر توصیفاتی است که از تدابیر استادانه ارشمیدس برای کمک به دفاع از شهر سیراکیوز در مقابل محاصره ای که به وسیله سردار روم مارسلوس رهبری می شد بود.

    اختراع ، ساخت و بهبود منجیق (وسیله پرتاب سنگهای بزرگ) را به او نسبت می دهند. منجیق های ساخت او دارای قدرت زیاد و برد قابل تنظیم بود و بسادگی توانایی هدف گیری کشتی های دشمن هنگامی که به خشکی نزدیک می شدند را داشت.

    همچنین این داستان که او از آینه های قوسی بزرگ برای به آتش کشیدن کشتی های دشمن استفاده می کرد به او منصوب می باشد.

    این گفته بسیار دقیق نیز از او می باشد : "جایی برای ایستادن به من بدهید تا زمین را بلند کنم". وی بر اساس همین گفته اقدام به حرکت دادن کشتی های سنگین با استفاده از قرقره های مرکب نمود. کاری که تا قبل از آن نیاز به تعداد زیادی کارگر داشت.

    بنظر می رسد که ارشمیدس از قدرت تمرکز بسیار بالایی برخوردار بود و برخی از رویاتهای جالب نیز به بی خبری او از دنیای اطراف مرتبط می شود، بخصوص هنگامی که مشغول فکر کردن راجع به مسئله خاصی بود.

    یکی از ماجراها مربوط می شود به سوء ظن پادشاهی - شاه هیرون - که می خواست بداند آیا در تاجی که برای او ساخته شده است به غیر از طلا از نقره هم استفاده شده است یا خیر. پادشاه برای اطمینان از ارشمیدس تقاضا کرد تا تاج را بررسی کند و داستان به آنجا کشید که ارشمیدس روزی در حمام توانست یکی از قوانین مهم فیزیک - هیدرواستاتیک - را کشف کند و در حالی که برهنه بود به خیابان دوید و گفت یافتم.     

     

  • نوشته : هومن اسکافی
  • تاریخ: شنبه 29 / 1 / 1391برچسب:,

  • history1

    هومن اسکافی

    history1

    http://history1.loxblog.com

    سرگرمی و تکنولوژی

    اگر به تاریخ آفریقا نگاه کنیم،

    سرگرمی و تکنولوژی

    سرگرمی و تکنولوژی